پايگاه خبري شبکه تعاون
(اولين رسانه تخصصي تعاون)
شبکه تعاون ؛ پلي به سوي اقتصاد مشارکتمحور
بنياد توسعه کارآفريني و تعاون استان البرز
بسمه تعالي
شبکه تعاون با عنايت به تأکيدات مقام معظم رهبري بر لزوم توسعه فرهنگ تعاون با اشاره به ظرفيتهاي بالاي بخش تعاون مبنی بر اينکه " تعاون، راهکاري اساسي براي رفع فقر، ايجاد اشتغال پايدار و تقويت اقتصاد مقاومتی است " به همت مديران بنياد توسعه کارآفريني و تعاون ، با هدف تقويت زنجيره ارزش در مجموعه و زير مجموعه های صنايع ، معادن ، کشاورزی ، گردشگری ، توريستی و خدمات در بخش های اقتصاد خرد و کلان دولتی ، تعاونی و خصوصی به منظور توان افزائی و توسعه فعاليت های اقتصادی و کارآفرينی بنگاههای اقتصادی جهت اشتغال پايدار و تعاون ، با حمايت های دلسوزانه جناب مهندس فلاح نژاد مديرکل محترم تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان البرز و دکتر علی محمد معاونت محترم ايشان در اين استان به عنوان خاستگاه شبکه خبری تعاون در مهرماه 1404 به صورت پايلوت کشوری راهاندازي شد .
اين پايگاه خبري اولين رسانه تخصصي تعاون ، بستري قدرتمند براي توانمندسازی ، همافزايي ، تسهيلگري و ارتقاي کسب وکارها در حوزه اقتصاد تعاون فراهم ميکند .
اين رسانه با بهرهگيري از ظرفيتهاي ديجيتال ، با استفاده از ابزارهاي نوين ، به دنبال ايجاد تحول در اکوسيستم اقتصادي کشور با محوريت تعاون می باشد .
ضرورت راهاندازي پايگاه خبري شبکه تعاون
۱. خلأ محتواي تخصصي: فقدان پايگاهي يکپارچه و تخصصي براي پوشش اخبار، تحليلها و آموزشهاي حوزه اقتصاد تعاون، مانع از توسعه اين بخش شده است.
۲. نياز به شبکهسازي: پايگاه خبري شبکه تعاون با ايجاد پيوند بين بنگاههای اقتصادی ، تعاونيها ، سرمايهگذاران و نهادهاي حاکميتي ـ دولتی ، تعاون و بخش خصوصی زمينه همکاريهاي مؤثر را فراهم مي نمايد .
۳. توسعه فرهنگ تعاون: ترويج ارزشهاي تعاوني از طريق توليد محتواي هدفمند، گامي ضروري براي نهادينه کردن مدل های اقتصادي من جمله تعاون می باشد .
۴. افزايش بهرهوري: دسترسي سريع به اخبار و تحليلهاي تخصصي، به فعالان اقتصادی در حوزه های دولتی ، تعاونی و خصوصی کمک ميکند تا در تصميمگيريهاي کلان موفق تر عمل نمايند .
فرصتهاي پيشرو براي ذينفعان
- مجموعه ها و فعالان اقتصادی: دسترسي به آخرين اخبار، قوانين و فرصتهاي شغلی و سرمايهگذاري.
- سرمايهگذاران: شناسايي پروژههاي سودآور و مشارکت در زنجيره ارزش.
- کارآفرينان و صاحبان کسب و کار: بهرهمندي از آموزشها و مشاورههاي تخصصي براي راهاندازي کسبوکار.
- دولت و نهادهاي حاکميتي: استفاده از دادههاي تحليلي براي سياستگذاري دقيقتر.
اهداف کلان شبکه تعاون
اين پايگاه صرفاً يک رسانه خبري نيست ، بلکه يک پلتفرم يکپارچه خدمترساني با اهداف زير است :
توليد و انتشار محتواي تخصصي براي آگاهيبخشي و توانمندسازي ذينفعان .
ايجاد پيوند بين بخش های مختلف اقتصادی ، تعاونيها ، سرمايهگذاران ، کارآفرينان و نهادهاي دولتي و بخش خصوصی بر اساس قوانين .
ايجاد بستری مناسب جهت طرح مشکلات و موانع موجود پيش روی فعالان اقتصادی خرد و کلان و برخورداری از نظرات مشاوران حقوقی در قالب مرکز حقوقی و داوري براي حل و فصل سريع ، کمهزينه و تخصصي اختلافات و مشکلات .
توسعه همکاريهاي اقتصادي براي تسهيل سرمايهگذاري و گسترش همکاريها فی مابين بنيادهای استان ها و ايجاد بستری ماندگار و يکپارچه جهت شبکه سازي ملي و بينالمللي در قالب مرکز توسعه همکاری های اقتصادی .
ايجاد بستری مناسب و يکپارچه جهت پخش زنده و انعکاس به لحظه اخبار و گزارشات رويدادها و همايش های عمومی و تخصصی ، برگزاری برخط دوره های آموزشی در کليه زمينه های عمومی و تخصصی از جمله : مديريت ، مالی و بازاريابی و ارائه گواهينامه های مربوطه معتبر برای شرکت کنندگان دوره ها .
ايجاد زمينه مطالبه گری و ارتباط مردم و مسئولين در سطح استانی و ملی و انجام جلسات پرسش و پاسخ بصورت برخط .
ايجاد زمينه مناسب جهت بهره گيری از فناوری های نوين مانند هوش مصنوعی و بلاکچين برای بهبود فرآيندها و انجام پژوهش های کاربردی برای رفع چالش های فعالان اقتصادی .
بخشهاي فعال شبکه تعاون
۱. اقتصاد تعاون :
اين بخش به تحليل مسائل کلان اقتصادي مرتبط با تعاون ميپردازد .
موضوعاتي مانند قوانين مالياتي ، تسهيلات بانکي ، مدلهاي سرمايهگذاري و تأثير تعاونيها بر توليد ناخالص داخلي در اين بخش بررسي ميشوند .
همچنين ، گزارشهاي دورهاي از عملکرد تعاونيها در سطح ملي و بينالمللي ارائه ميگردد .
2. اخبار تعاون
اين بخش ، بهروزترين اخبار حوزه تعاون را پوشش ميدهد . از تصويب قوانين جديد تا رويدادها و نمايشگاههاي تخصصي ، همه در اين بخش منتشر ميشوند .
اخبار استانها و تعاونيهاي محلي نيز به طور ويژه پوشش داده خواهد شد .
3. کارآفريني تعاون
اين بخش به آموزش و توانمندسازي نيروهاي متخصص براي راهاندازي کسب وکارهاي تعاوني ميپردازد . موضوعاتي مانند ايدهپردازي ، تدوين طرح کسب وکار ، جذب سرمايه و بازاريابي در قالب مقالات ، ويدئوها و وبينارها ارائه ميشود .
همچنين ، فرصتهاي شبکهسازي بين کارآفريان و صاحبان کسب و کار فراهم ميگردد .
4. فرهنگ تعاون
هدف اين بخش ، ترويج ارزشهاي تعاوني مانند مشارکت ، مسئوليتپذيري و اعتماد است .
در اين بخش ، داستانهاي موفقيت تعاونيها ، مصاحبه با پيشگامان اين عرصه و معرفي کتابها و مقالات مرتبط منتشر ميشود
همچنين ، کمپينهاي آگاهيبخش براي جلب مشارکت عمومي در تعاونيها طراحي ميگردد .
5. پروژههاي اقتصادي
در اين بخش ، پروژههاي تعاوني در حال اجرا يا تکميل شده ، به طور مفصل معرفي ميشوند . مواردي مانند پروژههاي کشاورزي پايدار ، گردشگري روستايي و صنايع تبديلي مورد بررسي قرار ميگيرند . اين بخش به سرمايهگذاران کمک ميکند تا با اطمينان بيشتري در پروژههاي تعاوني مشارکت کنند .
6. مشاوره تخصصي پروژههاي اقتصادي
در اين بخش ، صاحبان کسب و کار با بهره مندی از نظرات مشاوران با تجربه در حوزههاي مختلف اقتصادي نسبت به راه اندازی و توسعه کسب و کارهای خود و بهره وری بيشتر اقدام می نمايند .